CONTENT MARKETING MADE EASY

Zeer geëerd publiek!

Dit artikel is geschreven in het kader van mijn opleiding Digital Marketing Management aan de Hoge School van Amsterdam. Het wordt beoordeeld en van feedback voorzien door topdocenten. Ik hoor heel graag ook uw feedback, heb ik klantwaarde voor u gecreëerd ? Laat een comment achter of stuur een mail naar info@brandsparkle.nl. De #Brandsparkle.nl blogs zijn over het algemeen iets compacter, zet u schrap, pak er een lekker drankje bij, en laat u meevoeren op deze praktische content marketing journey in 5 stappen. Onder aan het artikel vindt u de bronvermelding van de content die ik heb geraadpleegd.

Stap 1 definities content marketing en wat is content?

“ Om je merk constant te laten groeien moet je het voeden”

“Contentmarketing is voeding voor je merk. Contentmarketing is op een relevante en aantrekkelijke manier prospects en klanten de helpende hand bieden zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen, dat is in essentie de betekenis. Je biedt waardevolle informatie aan je doelgroep waarmee je hen helpt betere keuzes te maken en een band op te bouwen met jouw merk”

En ook

“Content marketing is een strategische marktbenadering gefocust op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content, met als doel om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden met als uiteindelijke doel deze om te zetten tot winstgevend klantgedrag.”

Content wordt in diverse vormen geproduceerd en aangeboden; geschreven blogs, artikelen en presentaties. Video’s en videoblogs, fotografie, infographics, posts voor distributie op social media, denk ook aan Instastories. Whitepapers, reviews, fora en vergelijkingen. Met deze content beoog je aandacht voor je merk te creëren op een organische manier. Je voorziet, meestal gratis, informatie en vermaak aan je doelgroep. Je bent bescheiden in het promoten van je eigen merk, je valt nooit concurrenten af.

Wat is goede content voor jouw merk of activiteit?

Strikt genomen is advertising ook content. In je merkstrategie zijn beide activiteiten goed te combineren, daarover meer in een volgende blog, stay tuned.

Stap 2 toepassing van content marketing

Om uit te leggen hoe en wanneer je content marketing toepast gaan we terug naar de basis volgens Philip Kotler, Marketing is waarde creëren. Philip Kotler stelt “Marketing is the science and art of creating and delivering value to satisfy needs of a target market at a profit”.

Nadat het bedrijf is opgericht, je hebt vastgesteld voor welke doelgroep en in welke klantbehoefte je gaat voorzien, de producten en / of diensten zijn geproduceerd en zeker niet te vergeten welke merkidentiteit je je merk wil meegeven is het tijd om te gaan Roeptoeteren !

NAAMSBEKENDHEID

INHOUDELIJKE PROFILERING

LEADS GENEREREN

is waar het om draait.

Om deze stappen te nemen ga je activiteiten ontwikkelen met zowel traditionele als digitale middelen. Voor dit artikel beperk ik mij tot de digitale activiteit, content marketing. Tot voor kort waren geschreven blogs de meest gebruikte vorm van content, al dan niet voorzien van foto’s en ander beeldmateriaal. Sinds enige tijd is er een opmars in videomarketing met name videoblogs. Er zijn marketeers die beweren dat niemand meer leest, dat blogs verleden tijd zijn. Voor meer informatie lees het artikel op Marketingfacts, 28 redenen voor videomarketing. Mijn visie is dat videoblogs naast geschreven blogs goede content leveren, ze versterken elkaar.

Stap 3 welk doel dient content marketing ?

Dat hangt van het merk af en de breinpositie die deze al, of moet gaan innemen. Daarnaast moet je goed in de gaten hebben welke content relevant is voor je doelgroep en in welke fase van de journey jij informatie biedt. Let in het bijzonder op een goede balans tussen wat wil ik vertellen en wat is de klantbehoefte? Veel content creators denken van binnen naar buiten maar draai het eens om, je zult getrakteerd worden op mooie inzichten. Over het algemeen kunnen we stellen dat content moet

BEREIKEN-BOEIEN-BINDEN

Zie contentmarketing als een reisgids, de Customerjourney. De klant ONTDEKT een behoefte, hij wordt getriggerd door een ervaring, probleem, wens of gedachte en gaat vervolgens op zoek. Hij vindt content. Deze zoektocht naar relevante content moet niet te lang duren of ingewikkeld zijn. Hij leest, luistert en kijkt. Vervolgens komt hij in de fase van OVERWEGEN. Hij zet verschillende opties tegen elkaar af, gaat misschien weer stapje terug in de customer funnel voor aanvullende informatie, overlegt, vraagt toestemming, leest reviews en denkt na. Dan doet zich de cruciale vraag voor: Gaat dit product, deze dienst, deze ervaring mijn probleem of wens oplossen? De BESLISSING volgt. En heb jij de juiste snaar weten te raken?

Welk specifieke doel voor jouw merk geschikt is moet je bepalen voordat je aan de slag gaat. Natuurlijk hangt het ook af van de huidige merkbeleving en bekendheid. De volgende top 10 zal je helpen je doel te bepalen

  1. Begrijp de doelgroep. Stel een persona op. Wie is hij of zij? Combineer harde data als leeftijd, opleidingsniveau, woonplaats met zachte data zoals merkvoorkeuren, gewoontes, surfgedrag.
  2. Wil je het effect vermijden van een druppel inkt in een groot glas water, wees dan streng en consequent door niet meerdere doelen te dienen. Kies je doel & stick to it
  3. Wil je prikkelen zoals bijvoorbeeld Red Bull?
  4. Wil je nieuws bieden, wat speelt er? Zoals nu.nl
  5. Inzicht geven, hoe werkt het?
  6. Advies geven, hoe moet het? Ikgastarten.nl
  7. Herkenning, hoe doen anderen het?
  8. Opinie delen, mening geven over iets. Tripadvisor.com
  9. Amusement bieden
  10. Bepaal de onderwerpen, claim je domein, waar ben jij expert in, wat kan je doelgroep bij je halen?

Stap 4 wie kan het toepassen, is het ook voor jouw organisatie?

In mijn opinie kan iedereen, organisaties klein of en groot, in verschillende frequenties en hoeveelheden, contentmarketing toepassen. Niet iedereen deelt deze mening omdat het toepassen van een goede content marketing strategie een tijdrovende klus kan zijn. Het slagen van content marketing is afhankelijk van doen en meten. Wat werkt wel en wat niet. Consistentie en kwaliteit staan voorop. Lees ook het artikel geschreven door de organisatie Contenticiteit. Met praktische tools als bijvoorbeeld, Hubspot, in combinatie met een duidelijk afgebakende doelstelling, en de wil om vol te houden is content marketing een doeltreffende activiteit om je merk onder de aandacht te brengen en loyaliteit te creëren. Dit werkt voor grote bedrijven zoals Bol.com maar ook voor kleinere organisaties zoals retreatyourself.nu een eenmanszaak die yogareizen organiseert en steeds snel volgeboekt is. Is content marketing bij uitstek iets voor B2B en is het anders voor B2C? Als je de klantbehoefte in de gaten houdt en de juiste toon weet aan te slaan dan werkt het, dan wordt het B2P, Business to People. Ja we hebben een andere pet op tijdens ons werk en een andere informatiebehoefte maar we blijven hetzelfde mens aldus Philip Kok, CEO van Creative Digital Agency The Valley. Content moet in ieder geval een Positief Effect hebben op de merkevaluatie en de koopintentie en dat is voor alle klanten gelijk. Lees in dit kader ook het artikel van de Swocc, “Informatie of emotie? Gebruik het allebei”.

Stap 5 hoe pak je het aan, die content strategie en uitvoer?

Omnichannel denken en doen heeft zijn intrede gedaan. De tijd dat het internet als een concurrent werd gezien van de fysieke winkel hebben we, voor het grootste gedeelte toch, achter ons gelaten. Bedrijven hebben tools aangeschaft om een CMS (content management systeem) in te richten. De kosten variëren van een paart tientjes per maand tot een veelvoud hiervan. Marketing Automation* heeft zijn intrede gedaan. We raken gewend aan geven, en verwachten niet altijd onmiddellijk iets terug.

En dan ……..

Het marketing automation pakket is aangekocht, geïnstalleerd en de medewerkers hebben training ontvangen.

“Oh shit…. er moet ook nog content gemaakt worden” .

Het voorbereidende werk, de top tips

·      Maak clusters van je doelgroepen, je producten en of diensten. Sommigen noemen het segmentatie dat kan ook

·      Beschrijf helder, of zoals je wil S.M.A.R.T, je marketingdoelstellingen, je positionering en deel deze binnen je organisatie zodat iedereen mee kan werken

·      Stel je specifieke content marketing doelstelling op, deze zijn een afgeleide van punt 2

·      Kies je propositie, wat ga je verkopen?

·      Wat is je kennisdomein?

·      Spreek KPI’s af, met welk meetbaar resultaat ben je tevreden

·      Zoek een goede producent, editor, een freelancer of een bureau maar zorg er wel voor dat hij/zij jouw merk tot in de haarvaten kent

·      Maak een content kalender per kanaal

·      Verdiep je in de methodiek van buffers (content klaarzetten om op een later moment de wereld in te slingeren)

En dan ga je produceren.

“Niet iedereen kan schrijven en fotograferen maar dat kunnen er vast meer dan jij denkt”. Dus kijk om je heen, wie kan je helpen? Zorg dat je een goede beeldbank hebt, maak ook video’s, ga productie draaien. Goede content kan je meerdere keren plaatsen. Het is een misvatting dat altijd alles nieuw moet zijn.

Google is here to help you

Houd rekening met zoekmachines en SEO, dit zorgt ervoor dat je content gevonden wordt. Verdiep je in de zoekwoorden/keywords functie op Google. Beelden kan je ook zoeken. Let op de basisregel, het gaat om informatie verschaffen, als het te commercieel wordt dan is Google niet je vriend.

De doelstelling van Google is dat de bezoeker met één klik, ja je leest het goed met één klik, het antwoord op zijn vraag kan vinden. Deze Mantra moet je in hoofd houden als je content creëert. Ook een goede tip is regelmatig Google trends in de gaten te houden. Als je ergens zinvol bij kan aanhaken, let op de geloofwaardigheid, dan verbetert dit je zoekresultaten.

Conclusie

Terug naar het begin van het artikel, de definitie van content.

“Contentmarketing is voeding voor je merk. Contentmarketing is op een relevante en aantrekkelijke manier prospects en klanten de helpende hand bieden zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen, dat is in essentie de betekenis. Je biedt waardevolle informatie aan je doelgroep waarmee je hen helpt betere keuzes te maken en een band op te bouwen met jouw merk”

Content marketing is een onmisbaar element van je marketing strategy. Ala je het goed doet geeft het een gezicht aan je merk, en wat is er nou leuker dan trots vertellen over waar jouw evenement, product of dienst? Het creëert klantwaarde waardoor je een band opbouwt met potentiële en nieuwe gebruikers van je merk. Het is, over het algemeen, goedkoper dan advertising. Ga aan de slag, hou het overzichtelijk en wees realistisch. Je content zal steeds beter worden.Verwacht niet dat je binnen een zeer korte tijd al enorme resultaten gaat boeken. Goede relaties en vertrouwen kosten tijd.

Heeft u vragen, opmerkingen of hulp nodig neem dan contact op, info@brandsparkle.nl Heel veel succes en plezier gewenst!

Amsterdam, 15 maart 2018

Kate Maat

Bronvermelding en credits

Definities content marketing, wat is content?

De eerste definitie wordt door velen gebruikt en aangepast naar eigen inzicht, dit heb ik ook gedaan. De tweede definitie is afkomstig van https://slagtermedia.nl/content-marketing/

Toepassing van content marketing Presentatie Bas van Endhoven MTMedia groep https://www.mtmediagroep.nl/ en docent HVA http://www.hva.nl

https://www.marketingfacts.nl/berichten/28-redenen-video-marketing-2018

https://www.contenticiteit.nl/contentmarketing/effectieve-content-marketing-wat-meten/

https://www.hubspot.com

Welk doel dient content marketing

https://www.youtube.com/watch?v=EkkeDqBOPJ0

Wie kan het toepassen, is het ook voor jouw organisatie?

http://thevalley.nl

https://www.swocc.nl/kennisbank-item/informatie-of-emotie-gebruik-het-allebei/

Hoe pak je het aan, die content strategie ?

https://www.karelgeenen.nl/04/wat-is-marketing-automation/

*(definitie Marketing automation is het gebruikmaken van verschillende geautomatiseerde systemen om leads/prospects aan ons te binden en door de customer journey heen te “helpen”. Dit wordt gedaan door op het juiste moment (ingegeven door verschillende triggers) bepaalde informatie te sturen)

Graag wil ik de volgende mensen bedanken die hebben meegewerkt aan dit artikel met hun kennis en inzichten

·      Mijn studiegenoten

·      Philip Kok CEO and Owner The Valley Creative Digital Agency

·      Nermin Hadiarapovic Kerndocent Digtial Marketing Strategy / Commerciële Economie Hoge School van Amsterdam

·      Bas Endhoven Director Content Marketing MT Media groep en docent Digtial Marketing Strategy / Commerciële Economie Hoge School van Amsterdam