Wanneer en hoe raak je het hart van je klant?

Het AIDA model stamt uit 1925 en is misschien wel het meest gebruikte marketingmodel. Het begint met je doelgroep te laten weten dat je er bent. Vervolgens zorg je ervoor dat er een vonk overspringt. De volgende stap bestaat uit het creëren van het verlangen en dan komt uiteindelijk de actie. Dit model wordt weergegeven in een trechter, de consumerfunnel, en gaat ervanuit dat het proces uitsluitend werkt als alle stappen in de juiste lineaire volgorde worden doorlopen. De klant loopt in de val.

De klant laat zich niet meer zo gemakkelijk vangen

Door de huidige hoeveelheid aan merken, signalen en prikkels werkt dit model onvoldoende. De basis werkt nog wel, het is echter een continue proces geworden. Het AIDA model werd toegepast in combinatie met een zogenaamde pushstrategy, een combinatie van above en below the line middelen in de juiste volgorde zenden. Het werkte goed maar de wereld en de mensen veranderen en daarmee de marketing tactieken gelukkig ook, de vraag die zich nu voordoet is :

Waar is het centrum van je marketingfunnel ?

Klanten zijn AOTP (all over the place). Merken trekken allemaal aan de consumenten, de pull-strategy. Hoe ga jij je onderscheiden? Mensen worden beïnvloed door activiteiten op social media waar ze o.a. influencers tegenkomen. Ze ontvangen tips uit eigen kring, kijken naar een advertentie in een tijdschrift, abri, billboard of TV. Bezoeken de website. Ze surfen op het internet op zoek naar advies, informatie en bevestiging. Elke keer dat een klant in aanraking komt met je merk wordt het beeld gevoed, de investering is niet voor niets. Vergeet ook niet dat behoeften worden gecreëerd door het zien, voelen, proeven ruiken van een product en dienst, Ooooooo dat wil ik.

De volgorde bestaat niet meer maar het is geen chaos, dit zijn de momenten

Een klant legt een aantal merken producten in haar denkbeeldige winkelmandje

Er worden producten uit het mandje gehaald en andere toegevoegd al naar gelang de beïnvloeding en de prikkels

Op het moment van aankoop wordt de uiteindelijke beslissing gemaakt

De manier waarop de klant wordt behandeld na de aankoop is van cruciaal belang om het proces in een oneindige cirkel te laten doorlopen

Hoe pak je het aan? Waar raak je je klant, de consumer touchpoints?

1.    Beschrijf je merk. Breng je doelgroep in kaart, de kwantitatieve socio-demografische gegevens aangevuld met je eigen gegevens, koopgedrag, geslacht, leeftijd en indien bekend gezinssituatie. De kwalitatieve gegevens zijn misschien wel belangrijker. De persona beschrijving werkt nog steeds goed en het helpt met het duidelijk in kaart brengen van de mens types en zijn of haar emotionele drijfveren.

2.    Waar en hoe beweegt je klant zich zowel online als offline? Ik hoor je denken “het is onmogelijk om dit voor mijn hele bestand te doen”. Dat hoeft ook niet, je kan een aantal types omschrijven, tussen de 3 en 5 en schakel een online specialist in die op eenvoudige wijze de beweging kan tracken.

3.    Waar komt je klant je allemaal tegen? Maak een rangorde. Stel een aantal vaste consumer touch points op. Heb je fysieke winkels dan is dit een touchpoint, volgt de klant je op instagram of een ander social media kanaal is dat ook een touchpoint. Volgt de klant een gebruiker van je product is dat ook een touchpoint, indirect maar toch. Webiste bezoek. Inschrijving nieuwsbrief? Heb je er weer één te pakken. Zo zijn er nog veel meer.

4.    Maak een plan of laat een plan maken. Stel duidelijke en meetbare doelstellingen op. Stem je marketing en communicatie activiteiten af op het gedrag en wensen van je klanten, wees alert, servicegericht en koester je klanten.

5.    Klikt dit allemaal een beetje overweldigend? Weet je niet wie dit gaat doen en hoe? Neem contact op met Brandsparkle 0622986857

Het speelveld wordt steeds leuker, de economie gaat lekker, er is plek voor iedereen. Structuur en focus geven rust en resultaat!

Brandsparkle streeft ernaar op heldere en overtuigende wijze en in begrijpbare taal kennis te delen. Heb je wat aan dit artikel? Share the sparkle! Dankjewel

Sprankelende groet

Kate Maat

Brandsparkle.nl

Bronvermelding Brandsparkle @onlinemarketeer #patrickpetersen #MIE ‘18 #Mckinsey