De perfecte relatie bestaat

Customer Relationship Management is geen hype #merkadvies #brandconsultancy #branding #marketing #crm #occitane #bloomon #hema #swarovski #ladress #brandsparkle

Iedere marketeer is op zoek naar de meest doeltreffende klantactivatie, een activatie die omzet en verTROUWen biedt.

Geven om te geven of geven om te krijgen?

Mijn gegevens staan in talloze databases geregistreerd. Iedere keer als ik een winkel betreedt, virtueel of fysiek, laat ik mijn hebben en houwen achter. Het resultaat, een nieuwsbrieven tsunami, de ene na de andere aanbieding, profiteer nu, de feestdagen staan voor de deur…, korting korting korting. Soms ga ik er op in en soms niet, hey een marketeer is ook een mens!

Ik leer er veel van; de timing, lengte van de tekst de woord /beeld combinatie, tone of voice en de procentuele waardeverhouding het is allemaal belangrijk.

Weten de merken me te raken en in beweging te zetten?

Sommige zijn echt heel erg leuk, die mooie vaas van Bloomon als je een abonnement afsluit, dan staat de bos meteen mooi en hoef ik niet meer te hannesen, of die prachtige zijden top van La Dress bij aankoop van minimaal 250 Euro. Ze zijn er allemaal op gericht om iets terug te krijgen, heldere marketing. En niet geheel onbelangrijk ze lossen een probleem voor me op, misschien was ik me er niet eens van bewust en toch is het opgelost, hoe mooi is dat!

Maar dan die verjaardagwensen, die zitten me toch een beetje dwars.

Als eindverantwoordelijke voor het marketing beleid van diverse mooie merken, stond ik op mijn strepen.

Een cadeautje is een cadeautje

Een cadeautje komt niet met voorwaarden, een cadeautje vraag je niet terug. Als je iets geeft dan geef je het onbaatzuchtig.”The pleasure is in the giving”. Het hoeft niet groot te zijn, zodanig slurpt het ook niet een flinke hap uit je marketing budget, maar geef het met aandacht en zorg. Je creëert een klein sprongetje in het hart van je klant, geloof me dat is goud waard.

Ik heb een paar mooie voorbeelden mogen ervaren, deel vooral jouw voorbeelden door middel van het geven een commentaar op deze post. Bij L’Occitane mocht ik een heerlijke geurkaars in de winkel of online claimen en werd tot geen enkele aankoop verplicht, ik deed het wel, ja ik was er nu toch. Bij de Hema mocht ik dit jaar slingers gaan halen, uhhhm de tompoezen zijn toch net iets lekkerder lieve mensen van de Hema, maar dat terzijde.

Geven om te geven of geven om te krijgen?

De overgrote meerderheid van grote en kleine merken stuurt mij een kortingscoupon. Gefeliciteerd met je verjaardag, als je de code HAPPYBIRTHDAY08 bij het afrekenen invoert krijgt je 10{64e2b1c630d1b804acae72742503cf1c93037e55edbf5a21ff6c7915c01c0f5a} korting of zoiets dergelijks. Tja dit noem ik geven om te krijgen en dat wekt geen verTROUWen. Vertrouwen is een pijler van vriendschap. Vriendschap? Kun je dan spreken over een vriendschap met een merk? Ja ik ben van mening van wel. Het gaat om een band die tot stand komt. De klant vindt je mooi, wil graag met je gezien worden, je gebruiken, proeven ruiken, allerlei emoties. Emoties die gevoed moeten worden. Marketeers hebben een heel arsenaal aan tools om de connectie te starten en te laten groeien. Als die band er eenmaal is onderhoud je hem en kan het tegen een stootje als je eens een steekje laat vallen.

Voor het merk Swarovski heb ik ooit een presentatie mogen geven over de customer relation cycle en deze vergeleek ik met het dating en relatie proces. Immers hoe kan je van elkaar houden als je elkaar niet kent en hoe versterk je je relatie, inderdaad door te geven.

Verwacht niets terug en dan gebeurt het toch

Mijn pleidooi, geef mij voor mijn verjaardag geen 7.50 Euro korting bij aanschaf maar biedt me 3 miniaturen van mijn favoriete (verzorgings)product aan, dikke kans dat ik de grote zussen zelf aanschaf. Geef me oprechte aandacht en ik zal je met mijn verTROUWen belonen.

Deze post is op eigen initiatief en inzicht getikt.

Aldus, Kate Maat Brandsparkle

0622986857 kate.maat@brandsparkle.nl