Merk en mysterie

Geen zin meer in de pers. “Ambetant om steeds weer dezelfde domme vragen te beantwoorden”Het gaat nooit over ons werk” “Ik laat mijn gezicht niet meer zien en stop met het geven van interviews” Zo ongeveer is het mysterie ontstaan, dit maak ik op uit de documentaire

We (Martin) Margiela

Deze weigering tot (directe) communicatie mondde uit in een enorme fascinatie voor het merk en de man, immers wat je niet krijgen kan, wil je hebben, wat je niet weten mag, wil je weten.

De bron

Martin Margiela studeerde in 1979 af aan de Antwerpse koninklijke academie voor schone kunsten en wordt vaak in verband gebracht met de beroemde 6 van Antwerpen. Hij maakte er geen onderdeel van uit, …..hij wilde nergens onderdeel van uitmaken.

Het mysterie ontploft

Vandaag is het merk in handen van het Italiaanse kleding concern Diesel. Nog altijd mooi maar zeer toegankelijk. In overvloed verkrijgbaar en daardoor stukken minder mysterieus. Naar het schijnt hebben de Diesel mensen enige moeite met de verheerlijking van meneer Martin, niet doen, gebruik het! Cultiveer het mysterie zou ik ze willen aanraden, ga terug naar het karakter van het merk, zoek de spanning op. Mysterie en begeerte zijn mooie marketing tools die uitstekend passen bij dit merk.

Add a touch of brand new mystery

Martin Margiela heeft zich na de verkoop teruggetrokken in London en is niet meer inzetbaar, wat nu? Diesel moet terug naar de oorsprong van het merk Martin Margiela, laat het mysterie herleven. Kijk naar het product en het merk en herintroduceer de rauwe, schijnbaar slordige afwerkingen en aanpak. Wees een tikje beledigend of plagend in de communicatie. Creëer spanning en onzekerheid. Laat de klanten smachten I WANT IT door te teasen en vooral niet te pleasen.

“ Strategie, concept alles moet kloppen “

Jenny Meirens mede oprichter van het huis vertelde dat alles beruste op een wel doordachte strategie.

Consistentie de basis van ieder merk

Van de buitenkant leek het wellicht een chaos maar nee, de huisvesting, kledingstukken, timing en de orthodoxe plekken waar de shows plaatsvonden alles had dezelfde rauwe, schijnbaar primitieve uitstraling. Daarnaast en vooral niet te vergeten, het team. We Margiela, misschien wel het allerbelangrijkste. Er heerste saamhorigheid, er was Trots om voor het huis te mogen werken en de geheime code, opperste discretie. Als medewerker was je onderdeel van de inner circle. Je mocht fouten maken in het creatieve proces, beter nog ze werden toegejuicht en soms zelfs in productie genomen. Vertrouwen creëert wonderschone prestaties.

Martin Margiela gaf niet toe aan andere zaken dan aan zijn eigen creatieve drijfveren

De regisseur Menna Laura Meijer (productiehuis Mint Film office ) vertelde dat ze bij het maken van de documentaire niet de illusie noch de wens had om Martin Marquila voor de camera te krijgen.

“ Uitgaan van wat je niet hebt kan minstens net zo krachtig zijn als uitgaan van overvloed

Sprak ze mysterieus in filmhuis Rialto in gesprek met Hanneke Groenteman

Aldus Brandsparkle

Dit stukje is op eigen initiatief en inzicht getikt. Feedback welkom kate.maat@brandsparkle.nl