Purposeful branding makes you happy

Wat nu weer, zingeving? Het moet niet gekker worden

Daar zit je dan in de boardroom om uit te leggen dat er Purpose aan het merk moet worden toegevoegd. “Dat gaat zeker weer bakken met geld kosten deze campagne” bromt de CFO. Je sputtert tegen: het is geen campagne, het is onderdeel van wie we zijn en waarom we hier zijn. Oh, dan is het dus een nieuwe missie; nee dat ook niet. Als we zo graag goed willen doen kunnen we toch ook doneren aan het WNF of een dorp bouwen in Afrika? Je wil niet in de verdediging schieten en zoekt naar woorden om duidelijk uit te leggen dat wij als bedrijf een verantwoordelijkheid dragen die verder gaat dan het scheiden van afval. Wat we bijdragen is vele malen breder dan een nieuwe campagne. Mensen kopen niet uitsluitend een product of een merk maar de hele wereld die daar mee samenhangt.

Dit keer gaat het niet om winst in geld maar in waarde en dat is ook winst

Brandsparkle was te gast bij het IBBD in het prachtige Kasteel Groenveld te Baarn en kreeg nogal wat informatie en sappige anekdotes te verstouwen.

Frank van den Driest, eigenlijk op sabbatical maar gelukkig nu even niet verhaalde over Tex Gunning – ja die van AKZO, Unilever, TNT & Lease Plan – die geloofde in het toevoegen van PURPOSE aan het merk Flexa als iets wat het eigen belang overstijgt en maatschappelijke resultaten aanjaagt. Tijdens de presentatie moesten Frank en team hun ego en trots hard inslikken toen Tex “Giving people the power to change” achteloos van tafel veegde en antwoordde: “ Prachtig verhaal maar het moet natuurlijk zijn “Adding color to people’s lives”, en zo is het. Natuurlijk doet het verfje dat, maar deze zin doet zo veel meer: bijvoorbeeld kleur en creativiteit aan de bedrijfscultuur toevoegen en de achterbuurten van Rio opknappen nadat deze zijn schoongeveegd van drugsbaronnen. Verbinding en verantwoordelijk zijn geen loze marketingkreten, purposeful branding brengt ze tot leven. Adding color to people’s lives is een stelling, of misschien wel een mantra die doorgevoerd wordt in alle haarvaten van het merk. Het brengt niet alleen een lach op je gezicht, het geeft ook uiting aan een maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Brandsparkle houdt van structuur en noteerde de volgende tool om je merk onder de loep te leggen. Is -en hoe is- je merk Meaningful-True-Unique-Coherent-Businessproof? Kijk, daar kunnen we iets mee. Als je aan de slag gaat zorg er dan voor dat je in je team een paar Millennials en Centennials hebt.

Millennials worden gezien als de achterbankgeneratie die overal naar toe werd gereden. Maar het zijn ook de mensen die bewust keuzes maken, zorg willen dragen voor de planeet en niet uitsluitend geld en leaseauto’s najagen. Zij zien eerlijkheid en vrijheid niet als bijvangst maar als vereiste en zij geven nog geld uit ook.

Centennials teren nu nog op zakgeld en weten voornamelijk wat ze niet willen; aan wat ze wel willen kun jij bijdragen.

Wat draag jij bij?

De Why (Simon Sinek) heeft niets te maken met Purpose vertelde Kees Klomp per video boodschap; deze moest ook even landen. De essentie van Purpose is wat jij toevoegt aan het leven, je stelt je dienstbaar op en het geeft voldoening om iets wezenlijks bij te dragen. Omzet, marktaandeel en winstcijfers zijn niet relevant. We zijn met z’n allen verantwoordelijk voor deze wereld en als Purpose uitsluitend door de marketing afdeling wordt gedragen dan is het poep. Stevige woorden van Kees.

“We talk about the idea of purpose with substance, purpose that creates meaningful change in the world rather than purpose as a big marketing idea” Quote Becky Willan Agency Given London. 

Stick to your promise thats purpose

De charismatische en vriendelijk ogende Rob betrad het podium. Mijn pragmatische geest begon te ontdooien. Hij is de CEO van de Hero Group, een familiebedrijf waar gewoon dividend uitgekeerd uitgekeerd moet worden; de schuldenlast verlaagd en weerstand geboden wordt aan voedingsgiganten. Een bedrijf waar hij amper 2 maanden na zijn aantreden een nieuwe winstgevende strategie moest presenteren. Branding als bedrijfskompas, muziek in mijn oren. Held Rob koos ervoor terug te gaan naar de bron: de natuur. Luisterend naar zijn verhaal zag ik sappige boontjes en rijpe zoete aardbeien die op verantwoorde wijze werden geteeld en klaar werden gemaakt om van te genieten. Voel en zie je missie, vertelde Rob; en ik zag het.

Als je je Purpose-de reden waarom je hier bent- helder hebt, dan helpt je het ook te kiezen. “Hero cares for nature”, deze Purpose snijdt hout. Bijen- ja die zoemers- zijn ernstig bedreigd en daarmee onze gewassen. Hero komt in actie met het initiatief Bee Carefull: dat is nog eens Purpose.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat de allesomvattende zin niet is blijven hangen, hij was wat lang. Op de site vind ik hem niet en ik kan hem niet reproduceren. Iets met goodness of nature stond er in, dat wel. Hij was in ieder geval niet zo pakkend als de zin van Tex. Misschien nog eens naar kijken….

Dit stukje is op eigen initiatief en inzicht getikt en geeft mijn indruk van het puike programma weer.

Kate Maat Brandsparkle. Feedback zeer welkom en delen ook.

Brandsparkle reist, ontmoet, leert, bouwt en schrijft